Jak działa przekładnia kątowa?
Przekładnia kątowa to mechanizm wykorzystywany do przeniesienia mocy. Zastosowane tu koła napędowe i napędzane są ustawione względem siebie pod kątem 90 stopni. Dzięki temu układ ten charakteryzuje się relatywnie niewielkimi rozmiarami i wieloma innymi właściwościami, które opiszemy w niniejszym artykule.
Po co buduje się przekładnie kątowe?
Rolą przekładni kątowej jest dostosowanie liczby obrotów i wartości momentu obrotowego do charakterystyki napędzanego urządzenia. Jest to konieczne, ponieważ znaczna część silników nie jest (pod tym względem) dostosowana do odbiorników. Każda przekładnia generuje straty, które wynikają z tarcia pomiędzy zębami. Ich wartość jest w tym przypadku dość niska i z reguły nie przekracza kilku procent. Im wartość strat jest mniejsza, tym większa jest sprawność układu. Jej wzrost oznacza również, że zastosowana przekładnia wytwarza w trakcie pracy mniej ciepła.
Jak zbudowane są przekładnie kątowe?
Zgodnie z tym, co napisaliśmy wcześniej, wał wejściowy przekładni kątowej jest prostopadły względem wału wyjściowego. Takie rozwiązanie sprawia, że:
przekładnia zajmuje mniej miejsca,
istnieje możliwość skrócenia długości całej przekładni,
lżejsza przekładnia ogranicza straty,
element można zamontować w ciasnych miejscach.
Przekładnia kątowa umieszczona jest najczęściej w integralnym korpusie, który wypełniony jest smarem o określonych parametrach. Dzięki temu jej praca jest całkowicie bezobsługowa, co oczywiście przekłada się na dłuższy czas bezpiecznej eksploatacji.
Zalety przełożenia kątowego - co warto wiedzieć?
Dzięki swej konstrukcji przekładnia kątowa zapewnia dużo lepsze parametry pracy niż standardowa przekładnia prosta. Widać to zwłaszcza na przykładzie wartości przełożeń, które w przypadku układów kątowych są po prostu znacznie większe. W tym przypadku zastosowanie układu prostego wymusiłoby montaż przekładni dwustopniowej, czyli zajmującej znacznie więcej miejsca i wymagającej uważnej opieki konserwatorskiej.
Najważniejsze zalety przekładni kątowych, to:
dobra wydajność, wynikająca z dopasowanej konstrukcji i stosunkowo niewielkich strat mocy,
przekładnia kątowa wyposażona jest w dużą liczbę zębów i charakteryzuje się ograniczoną ilością wytwarzanego hałasu,
duży zakres przełożeń, w związku z czym przekładnia może być wykorzystywana do wielu różnych zastosowań.
Wadą takiego rozwiązania jest mniejsza odporność na obciążenia wynikające z dużej prędkości obrotowej. W związku z tym przekładnie stosuje się w aplikacjach, w których prędkość ta nie jest aż tak wysoka.
Jak widać, przekładnie kątowe to kompaktowe układy przeniesienia mocy, które łączą w sobie wszechstronność, duże przełożenie i jednocześnie są łatwe w konserwacji i obsłudze.
Zdjęcie poglądowe. Źródło: eanet.pl