Twórczy nauczyciel, to twórcze dziecko
21 lutego 2013 roku w sali konferencyjnej UM odbył się warsztat metodyczny, pt. "Myślę, marzę, tworzę, odkrywam - twórcze rozwiązania metodyczne w pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym", który zorganizowała i poprowadziła Barbara Ochmańska (doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej).
Prowadząca zwróciła uwagę, że żadne dziecko nie jest takie samo i w pracy z żadnym z nich nie można posługiwać się odgórnie przyjętymi schematami. Uczestniczki spotkania zauważyły, że podstawą twórczego myślenia są przeobrażenia, jakie zachodzą w najmłodszych, ich doświadczenia życiowe, poszukiwania, wątpliwości, itp., gdyż twórczość dziecka pozwala mu na przedstawianie własnych pomysłów i daje możliwość zmagania się z różnymi problemami w poczuciu osobistego sukcesu.. Podczas nauczania problemowego nauczyciele mogą zadawać otwarte pytania, na które uczniowie udzielają wielu poprawnych odpowiedzi z możliwością zastosowania zdobytej wiedzy czy też wymyślenia czegoś nowego, zbadania i odkrycia po swojemu czegoś, co już istnieje, dlatego w trosce o to, aby dzieci odczuwały satysfakcję z działalności twórczej, trzeba stwarzać im warunki do prezentowania swych osiągnięć.
Podczas warsztatu metodycznego nauczycielki poprzez wiele praktycznych przykładów zapoznały się z różnymi ćwiczeniami sprzyjającymi rozwojowi myślenia dywergencyjnego, tj. płynność, giętkość, oryginalność. Szkoleniu towarzyszył podobnie jak sytuacjom kreatywnym w klasie szkolnej klimat dobrej zabawy, pozbawiony rywalizacji i oceny osób biorących udział w zajęciach.