Dzisiaj jest: poniedziałek, 23 grudnia 2024

eWyszków » Wiadomości » Twórczy nauczyciel, to twórcze dziecko

Twórczy nauczyciel, to twórcze dziecko

6 marca 2013, 12:33, UM w Wyszkowie, red. Milena Brzózka

21 lutego 2013 roku w sali konferencyjnej UM odbył się warsztat metodyczny, pt. "Myślę, marzę, tworzę, odkrywam - twórcze rozwiązania metodyczne w pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym", który zorganizowała i poprowadziła Barbara Ochmańska (doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej).

Szkolenie dotyczyło teorii twórczości, wielostronnego nauczania i uczenia się oraz praktycznych rozwiązań metodycznych w zakresie indywidualizacji zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, gdyż obecnie system edukacji w Polsce oraz polski nauczyciel stają wciąż przed wieloma nowymi zadaniami i wyzwaniami, co wynika ze zmian zachodzących we współczesnym świecie w zakresie przemian społecznych, kulturowych itp. Szkoły i nauczyciele muszą reagować na zróżnicowane potrzeby dzieci, szczególnie tych, które dopiero rozpoczynają naukę. Okres edukacji wczesnoszkolnej jest czasem intensywnego rozwoju umysłowego dziecka. Następuje jednocześnie trudne przejście z niczym nieograniczonej zabawy do obowiązkowej i systematycznej nauki szkolnej. Pierwsze doświadczenia z nauką szkolną są dla małego ucznia niezwykle ważne. W dużej mierze zależą od nauczyciela, który - chcąc być autorytetem, niezastąpionym wzorem do naśladowania - musi dysponować ogromną wiedzą merytoryczną, metodyczną i psychologiczną. Nauczyciel ma za zadanie poznać swoich uczniów, stawiać im wymagania na miarę ich możliwości oraz potrzeb, a także inspirować do działania i twórczości.

Prowadząca zwróciła uwagę, że żadne dziecko nie jest takie samo i w pracy z żadnym z nich nie można posługiwać się odgórnie przyjętymi schematami. Uczestniczki spotkania zauważyły, że podstawą twórczego myślenia są przeobrażenia, jakie zachodzą w najmłodszych, ich doświadczenia życiowe, poszukiwania, wątpliwości, itp., gdyż twórczość dziecka pozwala mu na przedstawianie własnych pomysłów i daje możliwość zmagania się z różnymi problemami w poczuciu osobistego sukcesu.. Podczas nauczania problemowego nauczyciele mogą zadawać otwarte pytania, na które uczniowie udzielają wielu poprawnych odpowiedzi z możliwością zastosowania zdobytej wiedzy czy też wymyślenia czegoś nowego, zbadania i odkrycia po swojemu czegoś, co już istnieje, dlatego w trosce o to, aby dzieci odczuwały satysfakcję z działalności twórczej, trzeba stwarzać im warunki do prezentowania swych osiągnięć.

Podczas warsztatu metodycznego nauczycielki poprzez wiele praktycznych przykładów zapoznały się z różnymi ćwiczeniami sprzyjającymi rozwojowi myślenia dywergencyjnego, tj. płynność, giętkość, oryginalność. Szkoleniu towarzyszył podobnie jak sytuacjom kreatywnym w klasie szkolnej klimat dobrej zabawy, pozbawiony rywalizacji i oceny osób biorących udział w zajęciach.

  

UWAGA! Ta strona używa plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, dostosowywania stron do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że pliki cookie będą zapisywane w pamięci urzadzenia. W każdym momencie można zmienić te ustawienia. Szczegóły w: Polityka prywatności. [Zamknij]